Pages

Feature Top (Full Width)

Wednesday 13 November 2013

Saya dulu pernah nak buat CNC Milling Machine ni tapi bila lihat kos nak buat saya batal kan niat saya , bro boleh tak elaborate sikit part yg di perlukan dan nama software yg digunakan tak kira yg free atau yg perlu beli

1) alat electronic boleh guna TB6560 step motor driver board, 3 unit stepper motor, 24V power supply, spindle (spindle guna hand drill pun boleh). semua benda nie ada jual secara pakej, boleh cari kat ebay. harga dalam USD2++.00 kalu tak silap.

2) software untuk control motor boleh guna mach3 (disediakan sekali kalu beli driver board). atau boleh download dari internet. kalu nak full version kena bayar.

3) software untuk cadcam. utk cad boleh guna autocad (pirate pun banyak). utk cam saya guna cambam trial version (boleh guna 40 kali pastu kena install semula) kalu nak full version kena beli kod dia. autocad kita guna untuk mudahkan drawing, cambam kita guna untuk generata g kod dan m kod. kalu tak guna CAM sofware pun boleh tapi jenuh nak manaip berpuluh atau beratus baris arahan.

4) pc yang ada LPT printer port sebab driver board akan di kawal melalui port nie.

5) yang paling leceh nak kena ada body. body kena kuat kalu nak guna untuk benda keras. kemudian pada body nak kena pasang screw utk gerakkan axis. kalu nak guna untuk potong foam senang sket kot nak buat body dia. paling senang cari je body yg terbangkalai pastu pasang dengan alat electronic dia.

pada pengamatan saya mesin nie kalu rosak pun kena ganti board dia, harga dlm rm150.00

* pilihan paling senang. beli je cnc mesin yg dah siap sebab ada yg jenis kecil harga dlm USD700.00 siap pos rasanya. tapi ada gak problem sebab kena belaja macam mana nak guna n setting. kalu nak buat custommade part kena tau autocad,cambam. bab macammana nak guna n setting saya boleh ajar. tak perlu susah2 nak blaja G kod atau M kod sebab kalu guna CadCam dia akan generate kod sendiri.

* kepada yg dah ada mesin tapi tak tau nak guna pm/sms/msg saya. insyaallah saya tolong.

No comments:

Post a Comment