Pages

Feature Top (Full Width)

Wednesday 13 November 2013

Maklumat penting yang perlu anda ketahui

untuk permulaan saya ucapkan terima kasih kepada kawan2 yg sudi mengikuti tread ini. saya pasti ramai rakan2 yg diluar sana yg berminat dengan cnc tetapi mungkin tak tahu kat mana nak beli, macammana nak guna dsbg. sebenarnya mesin cnc kita boleh beli dari ebay, aliexpress dsbg dengan harga yg murah. walaubagaimanapun kalau anda ada mesin cnc yg paling canggih sekalipun, mesin tersebut mungkin hanya satu pembaziran, membosankan atau mungkin disimpan di stor atau dijual semula. sebabnya tak de kemahiran atau tak tau macammana nak gerakkannya.

secaranya asas mesin cnc terdiri dari beberapa bahagian:-

1) fizikal mesin yg terdiri dari paksi x,y,z dan setiap paksi mesti dipasang dengan motor untuk menggerakkannya. motor tersebut bukan motor biasa tetapi stepper motor (murah) ataupun servo motor (mahal).
2) mesti ada motor controller untuk sekurang2nya 3 axis. yg murah boleh guna TB6560 cnc controller. tujuan controller nie adalah untuk menterjemahkan arahan dari komputer untuk menggerakkan motor.
3) mesti ada machine controller samaada dalam bentuk software atau harware. kalau dalam bentuk hardware saudara boleh guna fanuc, heidenhain, mitsubishi dsbg. dalam bentuk software boleh guna mach 3. saya guna mach 3 dan saya dapati sangat bagus. kalu nak guna yg jenis hardware seperti yg tersebut mungkin harganya sama dengan sebiji myvi atau saga. anda juga perlu setup machine controller tersebut supaya dia boleh menggerakkan motor pada paksi dikehnedaki. mach 3 biasanya akan diberi percuma kalau kita beli TB6560.

bahagian yg diterangkan diatas adalah bahagian yg perlu ada pada mesin cnc milling. tetapi adakah cukup dengan ada benda yg diatas sahaja. jawapanya tidak. anda hanya boleh bermain2 dengan mesin dan syok tengok dia bergerak saja tetapi tak boleh nak buat apa2 projek.

apa lagi yg perlu ada? anda perlu benda yg dibawah.

1) kemahiran menggunakan G code. nak mahir kena belajar la, tambahan pulak G code hanya boleh buat benda mudah seperti nak tebuk lubang, buat garisan atau buat bulatan. kalu nak buat projek yg cantik jari anda boleh patah untuk menaip program yg beratus dan mungkin beribu tangga. anda juga tak mungkin dapat mencari kordinat yg sesuai untuk untuk dimasukkan. jadi untuk mengelakkan perkara yg menyusahkan anda perlu ada benda kedua iaitu:-

2) cadcam software. kalu anda beli TB6560 controller board, anda juga akan diberi software yg dipanggil lazycam, tapi saya tak pernah guna pun lazycam sebab memeningkan kepala dan pada saya sangat susah nak guna. apa guna cadcam software nie? gunanya adalah untuk generate G kod untuk projek yg kita nak buat. jadi tak perlu la kita pening2 nak manaip program sapai beribu step. dengan cadcam software kita boleh lukis bentuk yg kita mahukan, kemudian kita beri arahan jenis pemotongan samaada nak buat lubang, pocket, profile dll. akhirnya kita akan generate g code dan g code tersebut akan dimasukkan kepada mesin controller untuk proses pemotongan. software yg saya gunakan adalah CAMBAM yg saya boleh download dari internet. pada saya software ini sangat mudah digunakan. anda juga boleh guna software lain seperti mastercam, surfcam, edgecam dll. software nie kalau nak beli yg license harganya puluhan ribu, kalau nak yg biasa cari sendiri kat kedai yg jual cd software dan perlu belajar cara menggunakannnya. apa lagi yg perlu? camcam software walaupun boleh digunakan untuk melukis tetapi sebenarnya nak melukis menggunakan cadcam tidaklah semudah menggunakan cad software seperti autocad. kalau anda ada kemahiran autocad adalah satu bonus. jadi untuk yg ketiga anda perlu autocad.

3) Autocad adalah software yg digunakan utk melukis dan boleh didownload untuk student version atau cari kat kedai cd. software yg sangat popular popular dalam pendidikan adalah autocad. kemahiran menggukan cad software adalah satu bonus sebab anda boleh melukis dengan cepat dan mudah berbanding menggunakan cadcam. utk projek eis sebenarnya saya tak lukispun. eis hanya send kat saya lukisan komponen sebab eis tau gunakan autocad. saya hanya tukar dari format dwg kepada dxf. dari format dxf saya boleh masukkan ke dalam cadcam sofware dan program jenis pemotonganyg saya hendak lakukan, kemudian saya generate g code. gcode kemudian saya akan masukkan dalam machine controller mach3, setup mesin, kemudian run.

untuk proses pemesinan saya saya tak tunggu pun masa mesin berjalan, saya hanya setup mesin, run dan kemudian tinggalkan. kadang2 masa cuti saya datang pagi untuk setuk mesin. tghari, petang atau malam baru saya datang bila pemisinan dah selesai. cuma aircond perlu dipasang sebagai sistem penyejukan.

penat menulis. nanti saya akan sambung lagi macammana nak gunakan cambam.

No comments:

Post a Comment