Pages

Feature Top (Full Width)

Monday 12 February 2018

rapid prototyping machine (3d printer)

Teknologi yang semakin berkembang setiap hari sentiasa menjadikan kos teknologi yang agak mahal suatu ketika dulu menjadi semakin murah dan mampu milik. Hari ini teknologi 3D printer bukan lah sesuatu yang asing bagi sesetengah masyarakat. Masyarakat yang semakin terdedah dengan teknologi maklumat akan mudah mengakses maklumat maklumat terkini berkenaan teknologi 3D printer.


Pada hari ini teknologi ini mampu dimiliki oleh sesiapa sahaja yang mampu membayar dengan harga RM800-RM1000 untuk memiliki peralatan teknologi mampu milik ini. Teknologi ini sangat sesuai untuk dipelajari oleh pelbagai peringkat pelajar terutamanya pelajar sekolah rendah dan menengah.





Apa yang kita dapat dari teknologi ini bukanlah alat yang boleh digunakan dengan hanya menekan butang tetapi ada ilmu kejuruteraan yang perlu dipelajari untuk menggerakkannya. Teknologi ini akan menjadikan pelajar kreatif dan inovatif kerana mereka akan menggabungkan idea rekabentuk kreatif, kemahiran melukis dgn komputer dan kemahiran teknikal menggunakan mesin.


Mesin 3D printer biasanya menggunakan bahan jenis ABS ataupun PLA sebagai bahan asas. Bahan asas yang digunakan tidak terlalu mahal dan boleh digunakan untuk jumlah penggunaan yang panjang.


Kepada mereka yang berminat untuk membeli peralatan ini dinasihatkan agar mendapat dari mereka yang mahir agar setiap wang yang dibelanjakan mendapat pulangan yang setimpal.


Sekian


No comments:

Post a Comment